sobota, 3 lipca 2010

Winny zawrót głowy

Niejednokrotnie zastanawiałem się, gdzie ulotniła się żyłka handlowa, fantazja i rozmach, z jaką dawni Portugalczycy prowadzili swoje interesy na całym w zasadzie świecie?

Każdy, kto spędził choć trochę czasu w Portugalii, przyzna, że kraj ten produkuje doskonałe i do tego zdecydowanie wyróżniające się wina. I co? Kto o nich wie oprócz samych tubylców i w zasadzie garstki entuzjastów poza jej granicami?
Żeby było jasne- nie mówię tutaj o sztandarowych produktach portugalskich winnic- porto czy maderze. Chodzi mi o te czerwone i białe(o zielonych napisałem już co nieco).

Nie ukrywam, że podczas mojego dość długiego pobytu w tym jak najbardziej winnym kraju, zakochałem się po uszy w portugalskich winach. I to zarówno w fantastycznych vinho da mesa za 1,50 € za butelkę, jak również i w tych "nieco" droższych.

Spędziłem także kilka lat we Francji (w pobliżu hiszpańskiej granicy) i tam także niejedno wino wypiłem- zarówno francuskie, jak i hiszpańskie.
Teraz w Polsce poznaję wina z Nowego Świata i mogę ze spokojem powiedzieć, że gdyby Portugalia (czyt. producenci) przeznaczyła choć ułamek sumy, którą na promocję swoich win wydają np. Hiszpanię, mogłaby zyskać w Polsce naprawdę całkiem wdzięczny rynek zbytu.

Ma ona bowiem do zaoferowania to, czym przeciętny polski entuzjasta wina jest zainteresowany- dobrą jakością za bardzo przyzwoitą cenę.


Nieraz byłem świadkiem następującej sceny w portugalskich marketach w dziale winnym: totalnie zagubiony turysta stojący przed półkami uginającymi się od lokalnych win, wodzący błędnym wzrokiem po etykietkach w języku, którego przecież i tak nie zna...

Najczęściej kończyło się to czymś na kształt wyliczanki "na które padnie, na to bęc". W najlepszym razie pytaniem do sprzedawcy.

Chciałbym więc zaproponować moją, jak najbardziej subiektywną listę win, które osobiście "przetestowałem" i które mogę z czystym sumieniem polecić innym.

Dodam, że ich cena w stosunku do jakości będzie dla Was bardzo przyjemnym zdziwieniem. Nie znajdziecie tutaj win droższych niż 15 €.

Nie jest to żaden ranking, kolejność win jet przypadkowa.

Jeśli ktoś "upolował" jedno z tych win w polskich sklepach, proszę dać znać gdzie mu się to udało :)


nazwa wina/producent/region


Wino czerwone (Vinho tinto)



- Montes Claros/ Adega Cooperativa de Borba/ Alentejo/

- Pasmados 2005/ José Maria da Fonseca/ Terras do Sado/

- JP Azeitão Tinto/ Bacalhoa Vinhos/ Azeitão/

- Luis Pato Vinhas Velhas / Adega Luís Pato/ Beiras/

- Versus/ Vinhos Andrade de Almeida / Beiras/

- Quinta da Alorna/ Quinta da Alorna Vinhos/ Ribatejo/

- Castelo d'Alba/ Reserva 2006/ VDS/ Douro/

- Crasto Douro/ Quinta do Crasto/ Douro/

- Quinta de Pancas/ Companha das Quintas/ Estramadura/

- Periquita/ José Maria da Fonseca Vinhos/ Terras do Sado/

- Dona Ermelinda 2005/ Casa Ermelinda Freitas/ Terras do Sado/

- Falcoaria/ Casal Branco/ Ribatejo/

- Cabeça de Burro/ Caves Vale Rodo/ Douro/

- Vila dos Gamas/ Adega Cooperativa da Vidigueira/ Alentejo/

- Casa Cadaval Trincadeira/ Vinhas Velhas/ Casa Cadaval/ Ribatejo /


Wina białe




- Adega de Pegões Branco/ Adega de Pegões/ Terras do Sado/

- Bons Ares/ Ramos Pinto Quintas/ Douro/

- Fonte do Nico/ Cooperativa Agrícola de Santo Isidro de Pegões/ Terras do Sado/

- Periquita/ José Maria da Fonseca Vinhos/ Terras do Sado/

- Quinta da Alorna Branco/ Quinta da Alorna/ Ribatejo/

- Quinta da Romeira Chardonnay e Arinto/ Quinta da Romeira/ Bucelas, Estremadura/

- Quinta de Pancas/ Companha das Quintas/ Estramadura/

- João Pires/ José Maria Fonseca / Terras do Sado/

- Altano Douro/ Symington/ Douro/

- Dona Ermelinda Palmela 2007/ Casa Ermelinda Freitas/ Terras do Sado/



Wina zielone




- Casal Garcia/ Quinta de Avalede/ Minho/

- Alvarinho Soalheiro/ Quinta do Soalheiro Alvaredo/ Minho/

- Muralhas de Moncão/ Adega de Moncão/ Minho/

- Quinta da Aveleda Branco/ Quinta da Aveleda/ Minho/

10 komentarzy:

  1. Świetny wybór, dobra lista win. 99% zgody. Ale tylko poczułem mały zgrzyt....Fonte Nico. Cóż o gustach się nie dyskutuje.
    Zauważyłem też ciekawą sprawę: na Twojej liście jest przewaga win z Alentejo, Ribatejo, Terras do Sado. Czyżby jednak prawdą jest, że wina rosnące najbliżej miejsca zamieszkania najbardziej na odpowiadają ? Ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że również i Tobie odpowiada mój wybór. Fonte de Nico... zauważyłeś zapewne, że wina które tutaj prezentuję, nie należą do drogich. O ile dobrze pamiętam Fonte de Nico jest naprawdę tanie i jako takie całkiem znośne..
    Zgadzam się, coś w tym jest- regiony bliższe mojego miejsca zamieszkania w Portugalii oferowały tak wiele..., że nie starczyło czasu na gruntowniejsze rozejrzenie się po dalszych okolicach. Mam nadzieje, że uda mi się to jednak naprawić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byc może pewną pomocą w wyborze win przez obcokrajowca w PT może być pewne uproszczenie:

    1.Wina poniżej 5 euro: to trudny wybór...zwykle wino jest ponizej-przecietne, choc czasami mogą być całkiem przeciętne.
    2. Wina z cena 5 euro to wina przyzwoite, porządne i przeciętne. Mozna tez znaleźć czasami wśród nich perełki.
    3. Wina 10 euro - 15 euro to świetne wina.
    4. Powyżej 20 euro za butelkę to tutaj w PT jak doskonale wiesz, bardzo wysoka cena z wino. W tych przypadkach w 99,9% procentów jakość jest wyśmienita.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się.
    Uważam, że m.in. to jest siłą portugalskiego wina. Wystarczy wysupłać 5 - 10 € żeby skosztować naprawdę dobrego (a czasami nawet fantastycznego) wina.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tez ubolewam nad brakami Portugalii, swietne to wina. Zgadzam sie calkowicie ze mogliby duzo zwojowac na polskim rynku. Co do listy to pilem Versusa, ktorego importuje folky.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za link. Nie mieszkam co prawda w Warszawie, ale przy okazji na pewno tam zajrzę. Co najbardziej zdumiewające, to normalna (czyt. portugalska) cena Versusa w polskim sklepie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Biedronki w Tarnowskich Gorach - Strzybnicy oraz w Bytomiu Radzionkowie mialy calkiem zaskakujacy wybor portugalskich win (w koncu to portugalski sklep). Mieli tam wina z Alentejo - z Borby, biale, czerwone i rozowe, czerwone Daõ i jeden typ vinho verde. Przypuszczam wiec, ze nalezy podazyc tropem Biedronki:)
    Luzofonka z Norwegii pozdrawia.

    OdpowiedzUsuń
  8. też słyszałem o biedronkowych winach,jednak jakoś nie udało mi się na nic ciekawego natrafić- przynajmniej na razie :)
    W ramach wymiany w portugalskiej sieci Pingo Doce można dostać naszą żubrówkę w zasadzie po polskiej cenie...

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje mi się, że Casal Garcia widziałam w warszawskiej restauracji Portucale naprzeciwko Warszawianki (www.portucale.pl) - mają tam też sklep z portugalskimi alkoholami. Zresztą na tej stronie znajduje się aktualna karta win w pdf. Może warto tam zajrzeć?

    OdpowiedzUsuń
  10. Od momentu kiedy napisałem ten post, sporo się zmieniło :)
    W "Portucale" byłem, wino piłem, kontakt z właścicielem nawiązałem...

    OdpowiedzUsuń